ויטה יוגה

מהי יוגה- רקע.

יוגה, שפירושה היא יישום, היא פילוסופיה או תפיסה לתודעתיות ולאימון גופני.

קיימות כ-10 שיטות או תפיסות שונות ליוגה ,כשבכולן מדובר ביישום כלים רוחניים וגופניים.

היוגה פופולארית מאד כיום בעולם המערבי לצרכי אימון גופני ומנטלי .

מה מאפיין את שיטת איינגאר יוגה

שיטת איינגאר יוגה מבוססת על דיוק, הקפדה על הפרטים, שהייה ממושכת והיערכות נכונה( alignment) של איברי הגוף באסנה( תנוחת היוגה) ורצף של אסנות.

 כשמתחילים לתרגל יוגה, מתמודדים עם קושי פיזי בתרגול האסנה ואפילו עם כאבי שרירים מרוב המאמץ הפיזי. בשלב הזה התרגול דומה להתעמלות.

כשמתחילים להכיר אסנה והמורכבות שלה מגלים שיש לה עומק מעבר לגוף הפיזי.

הדיוק מחייב מעורבות, השתקעות, ערנות, התבוננות,תשומת לב מלאה והקשבה.

הדיוק מעלה את התרגול לרמת המדיטציה ויוצר חיבור בין המיינד לגוף.

התבוננות קפדנית...

מתרגלים בשיטת איינגאר מרגישים אינטואיטיבית בייחוד של השיטה. כך מגדיר את השיטה בנו של ב.ק.ס. איינגאר, פראשנט, מתרגל יוגה ופילוסוף, בהרצאתו ביום ההולדת ה -80 של אביו ב 1988:

"ההתבוננות הקפדנית בהיבטים הטכניים של האסנות מייחדת את מורים ומתרגלים בשיטת איינגאר יוגה. יש החשים ומעירים שהשיטה מסובכת בגלל הפרטים הטכניים. אבל פרטים אלה אינם מסובכים אלא מורכבים. באמצעותם ניתנת למתרגל גישה פנימה, אל מעבר הגוף הפיזי שלו מתוך כוונה להגיע אל המיינד. מטרה זו דורשת העמקה וחדירה, אותם משיגים באמצעות המורכבות הטכנית. ללא המורכבות הטכנית אין אפשרות להגיע לעידון וללא עידון אי אפשר להגשים את מטרת האסנות. המורכבות הטכנית עוזרת לחדור פנימה מהשכבה הפריפרית של הגוף הפיזי  כדי לגלות המיינד המופנם. תכנים אלה מתקיימים במישור התודעתי של התנוחה .כל הדברים האלה קשורים ב"צ'יטה ווריטי נירודהה" – עיבוד התודעה, ריסון התודעה, עידון התודעה. ככל שרמת המתרגל גבוהה יותר כך מתחדדת הרגישות והעידון (refinement)  באסנה."

השהיה הממושכת באסנות מאפשרת להתבוננות ולהקשבה לקרות, ואז המתרגל חווה מצב מדיטטיבי תוך כדי תרגול האסנות.

איזון מדוייק...

ב.ק.ס. איינגאר תבע את המושג alignment (היערכות את איברי הגוף בצורה מדוייקת). באליינמט מדוייק בתרגול האסנות נוצר שקט בתודעה או ריסון תנודות התודעה( צ'טה ווריטי נירודהה). איזון מדוייק באסנה מביא לאיזון רגשי, מנטלי ושכלי וכתוצאה מכך לבריאות האדם ברמה הפיזית, הנשפית והאנרגטית.

 דוגמא לאליינמט בכפות הרגליים בתנוחת עמידה הבסיסית תנוחת ההר (טדסנה) זה שמרכזי  הקשתות של כפות הרגלים מוצבים זה מול זה.

רצף של תנוחות

הרצף של התנוחות בשיטת איינגאר נבנה בהתאם לבשלות התרגול, גיל, מצבו הפיזי והבריאותי של התלמיד.

רצפים שונים של האסנות יכולים להשפיע באופן שונה על מצב התודעה של המתרגל. למשל, אסנות מקבוצת ההתארכות קדימה מרגיעות ומשקיטות את התודעה. לעומת זאת, אסנות מקבוצה של כפיפות אחורה מעוררות ומלהיבות.

לכן, המורה בונה את רצף התרגול בהתאם למטרות במישור הפיזי והמנטלי אותן הוא רוצה להשיג אצל התלמידים שלו בזמן התרגול.

מגוון עזרים לצרכים שונים

אי אפשר שלא להתייחס לשימוש בעזרים (props) בשיטת האיינגאר המאפשרים להנגיש את תרגול היוגה לשכבות שונות של אוכלוסיה: מבוגרים, מוגבלים בתנועה, נכים, נשים בהריון.

בתרגול בשיטה זו משתמשים בחבלים, רצועות, כסאות בלוקים וספסלים מעץ וכו'

לסיכום

שיטת איינגאר הנה אחת השיטות הפופלאריות והמובילות כיום לתירגול יוגה, בין השאר בזכות הדיוק שלה וההתאמה שלה למגוון רחב של צרכים ומתאמנים.

נכתב ע"י ויטה פ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *